torsdag 28 augusti 2008

Snorfloder & fördomar

Jaha så var det dags igen. Skolan har startat, och vad händer??? Mamman blir sjuk och e just nu rödare om näsan än Rudolf, den berömda renen. Så e det varje gång de börjar skolan. Mina barn har varit oerhört mycket sjuka när de var mindre (brukar säga att de e uppväxta på penicillin och alvedon). Så de klarar sig väldigt bra från bacillusker nuförtiden. Synd att en annan inte blev härdad med. Jag har ju själv börjat en kurs nu och hur kul e det att bli krasslig andra dagen.

Kursen ja.......den verkar jättebra. Innehåller det mesta som man kan behöva "lära" sig efter en lång sjukskrivning. Vi har mental träning, KBC (kognitiv beteende coaching), arbetsmarknadsinformation, social potensial och skapande verksamhet. En grej per dag mellan 9 och 12. Inressant det därmed skapande för jag e helt totalt konstnärligt okunnig, har noll talang för detta.Igår när vi hade det så gjorde vi kollage.......vi skulle avbilda en del av hustak med urklipp vi hittade i tidningar. Min blev................jaaaaaa.......hur ska jag beskriva den!
Kaos. Gjorde det av alldeles för små bitar så det blev plottrigt. Han vi hade som lärare tyckte det såg ut som en rivningskåk hahahah. Naturligtvis sa han det med glimten i ögat.

Idag har vi haft Social potensial. Låter skumt va? Men när vi fått det förklarar så var det en klockrent. Han förklarade att han hade googlat på just de orden och bara hittat social p om maträtter, restauranger, husdjur o.s.v. Då tänkte han i sitt stilla sinne att en människa måste ju oxå kunna ha social potensial, man e kanske inte så djäkla social när man gått hemma länge men man har potensialen att bli det. Bra va !!??
Idag pratade vi om fördomar bla. Och det har vi ju alla, oavsett hur fördomsfria vi tror att vi är, eller hur gärna vi än inte vill vara det.
Han gjorde ett test på oss. Han skrev upp 4 städer på tavlan och bad oss beskriva hur en person från vardera staden kan tänkas vara.............vi fick ihop mycket adjektiv. Så fördomsfulla det är vi !!!!

Vilka fördomar har du ???

Imorgon ska vi ha KBC. Ska bli intressant!

Som ni vet vid detta laget såhar jag en liten frågelåda till son. Senaste var i går när vi åt middag. Han pekade sig på magen och undrade om magsäcken satt där han pekade:
"Ja det e helt rätt" svarade jag
"Mmm, och du mamma lungorna sitter ju innanför revbenen, eller?"
"Ja det e helt rätt det med"
".......och sen sitter ju hjärtat oxå där".....funderade en stund........"Mamma varförhar man bara ett hjärta när man har två lungor och två händer och två ben"?
Oooops......ännu en fråga man INTE e beredd på och faktiskt inte kan ge ett klart svar på. Så det fick bli " det bara e så, jag kan inte förklara varför".
Som tur är så brukar han nöja sig med det om jag inte vet.

På kvällen sen undrade han varför det blir mörkt! Hmmmm det vet man ju men förklara det för en 5.5 årig är lite klurigt. Men det fick bli knytnäven och en ficklampa. Och jag lyckades förklara så han förstod. Puh....en fråga jag kunde ge svar på iallafall.

Ha det gött alla

1 kommentar:

Sarah sa...

ja nu invaderar väl virusar och baciller.... Mina börjar dagis på måndag, sen gäller det att hålla i sig!