torsdag 4 december 2008

Gelevikt

Som jag tidigare talat om så kommer min yngste med de mest svårförklarade frågor.
Vi satt och åt och jag tog lite gele och frågade om han med ville ha. Nej det ville han inte för han tycker inte om det. Sen tittade han på mig och undrade om gele var nyttigt. "Nej det är det inte för det är ganskla mycket socker i det", svarade jag. "Men mamma", sa han,"varför finns det då om det inte är nyttigt?".
DET kan man ju fråga sig. Det fick min funderande sida att tänka på hur fruktansvärt mycket man stoppar i sig som inte är nyttigt. Smågodis, choklad (mmmm...), chips, ostbågar, popcorn osv osv. Listan kan göras oändlig. Det är ganska intressant det med olika bantningsmetoder oxå. Atkins, GI, stenåldersmetoden, bananbantning, flygvärdinnediet, ja denna listan kan ju med bli hur lång som helst.

Men något som e ganska kul är att enligt GI får man inte äta kolhydrater, vilket som säkert alla vet innebär att man inte får äta vita saker som vitt bröd, vit pasta, potatis osv. MEN enligt viktväktarna får man äta nästan hur mycket potatis man vill. Hur kan alla dessa dieter ha så många olika förhållningsregler för vad man ska och inte ska äta????
Jag vet att jag behöver gå ner i vikt och börja träna, men jag tänker inte följa någon diet för att göra det. Jag tror på sunt förnuft och att göra av med lika mycket eller mer än man stoppar i sig.
Någon som håller med???

Nu e det nattinatti

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, han har ju för gulliga funderingar! Alltid lika roligt att du delar med dig av hans spännande frågor!
Jag tror också att sunt förnuft är den bästa bantningsmetoden!
Ha en fortsatt trevlig helg!

Anonym sa...

jag vinkar!! sunt förnuft rules! tror absolut på att man ska äta ordentligt och varierat men se till att ha lika intag och utfgifter eller mer utgifter än intag då om man vill ner i vikt. Absolut. Inga dieter här inte.

Och ja. barn är UNDERBARA!!!