tisdag 15 juli 2008

"BloggBok"

Sitter just nu på båten och tänkte skriva lite.
Vi seglade ut i lördags. En fin dag till att börja med. Lite lagom vind och sol.
Sen plötsligt var ett jätte regnoväder över oss med ganska starka vindar, regn och åska. Det var inte så trevligt. Men men vi kom säkert iland iallafall i Helsingör.
Dagen efter var vädret ganska fint med sol. Vi seglade vidare norrut och denna dag skullevi till Falkenberg. När vi var inom öresund så hade vi det ganska behagligt, men sen började det gunga rejält när vi kom ut i kattegatt. Jag som inte är någon van seglare hade ett helsike för att hålla mig på benen och inte fara rundor som en tok. Denna dag skulle vi ha pannkakor till lunch. När jag som bäst satt och vispade smeten så kom det över mig......nej inte smeten utan illamående. Så det var bara till att släppa och se till attkomma upp lite så jag kunde se och andas ordentligt. Det gick över efter en stund men min kära sambo fick ta över stekningen.
Vi hade en lång dag framför oss, ca 15 timmars segling. Det var inte utan att det var hiskeligt skönt att komma iland den kvällen. Men grejen är ju den att man fortsätter ju gunga ett tag efter man ha kommit iland. Somnade som en slagen hjälte på kvällen.

Igårgav vi oss iväg vid halv 12 tiden. Det blev så sent för att vi var tvugna att handla och lite sånt. Denna dag skulle vi till Bua. Ligger precis vid Ringhals kärnkraftverk. Även denna dagen var attans gungig. Jag satt i sittbrunnen och bara som en blixt från en klar himmel så kände jag att :"Hjälp, jag måste spy.....NU". Så det var bara att köra huvet utanför båten. Sen blev det bra igen. Men det är inget jag räknade med att jag skulle råka ut för precis. Huva!!!!

I morse var det åter dax att ge oss iväg. Destination Göteborgs Skärgård. Kommer inte riktigt ihåg vad den hette, hamnen vi skulle till, men det för inget för vi är fortfarande kvar i Bua. Vi hade hunnit segla max en halvtimme så blir vi anropade av en av de andra båtarna - de hade knäck masten.........Jaha......det var bara att vända åter. Man kan ju inte segla med en halv mast.
Så idag har vi ofrivilligt en dag iland. Men det är iofs ganska skönt. Man kan sitta och bara vara. Det är lite kämpigt att ha folk omkring sig hele, hela tiden. Ffa när man är som jag och behöver avskildhet emellanåt för att inte bli tokig. Vi e ju trots allt sju pers på vår båt så man e ju ovanpå varandra varje sekund. Men det går bra iallafall, bättre än jag trodde och det är ju positivt. Sen känner jag hur själen slappnar av och går in i nåt slags viloläge. Det kan det behöva. Men visst ät havets förunderliga förmåga att lugna märklig.

Vi har sett tumlare nästan varje dag, de e så söta där de tittar upp. Snabba små rackare e det med. En säl dök upp igår och tittade väldigt förvånat på oss där vi kom åkande. Han undrade väl vad vi gjorde i hans område>!!!

Nej nu är det strax dax för matlagning igen....må gott alla

Tjing Tjing

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Åh, vad jag tycker du är modig... jag skulle aldrig och neverever sätta mig i en segelbåt! Jag kände sjösjuke-demonerna komma över mig bara jag läste ditt inlägg nu... !

Har du provat åksjuketabletter? Receptfria på apoteket... jag tog dem då vi åkte tåg senast, och de fungerade riktigt bra!

Stor och varm kram till dig där ute på böljan den blå...!

Gisan sa...

Jag hoppas att det inte blir för många tillfällen med illamående utan massor med underbara upplevelser. Kramar...