tisdag 20 maj 2008

Vad är lycka???

Igår när jag skulle till doktorn så fick ju min yngste följa med. När jag spände fast honom så skrek han: "MAMMA.....där e en spindel på din arm". Jag kollade och jodå mycket riktigt där var en liten svart sak som ibland kallas för lyckospindel. Jag höll upp den och lät sonen kolla och förklarade att den kallas lyckospindel förden spinner lycka på den den kryper på. Jaha sa han då. Vi hann väl köra 20 meter när han frågade "Mamma vad är lycka?".

Hmm tänkte jag, hur förklarar man det för en 5,5 åring??? Men jag försökte med att lycka är att må bra och vara glad. Detta godtog han med orden "Då e jag ju lycklig för jag e ju glad"

Detta fick mig att fundera lite under dagen. Vad är egentligen lycka, och hur ska man definiera det. Min förklaring till sonen var väl en sak men det finns ju så mycket olika saker man kan vara lycklig för. Olika länders befolkning förklarar det kanske på ett helt annat sätt än vi. Tänk bara på de stackarna i Kina och Burma, de e kanske lyckliga över att få en bit tyg över huvet och lite vatten, en brödbit kanske. Tacksamma och lyckliga att vara oskadda.

Så det är ingen enkel sak att bara sätta fingret på och säga att så här är det, ingen glasklar förklaring. Eller skulle man kanske se det på ett barns vis och godta den enklaste förklaringen.
Kommer nog att fortsätta tänka på detta, mer eller mindre iallafall !!!!!!!

Till nåt helt annat. Jag har blivit helt frälst i detta med att blogga. Det trodde jag inte. Har insett att det är min lilla oas i vardagen som bara är min min min.
Kanske ska jag anamma en reklam slogan. " Norrlands Guld, när du vill vara dig själv för en stund", inte för att jag inte brukar (kan man säga så???) vara mig själv men ändå.
Hmmm...........ännu nåt att fundera på. Men det är lite typiskt mig att snurra till det för mig själv i mina resonemang, men jag vet iallafall vad jag menar :-)

Nej nu ärdet "slutsnurrat" för idag.

3 kommentarer:

Miss Lyckad sa...

Hej Hallå!

Vilken underbar frågeställning du drar upp. Ja, vad är egentligen lycka, glädje, kärlek, sorg, ilska... Jag har mina egna benämningar på alla och det är var dom sitter i kroppen och vilken färg dom har.Då blir det mer att ta på.

Tack för att du gillade min Morsdags present. Min mor är död, men firandet av Dagen tar inte slut.

Vi ses igen!

/Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! -

Sarah sa...

Visst är det trevlig att blogga?!

Hmm ja lyckan , den är svårtdefinierad...

/Sarah som hittade hit från Busmamman

Gisan sa...

Hej! Jag hittade hit via din kommentar hos Miss Lyckad. Jag gillar dina tankegångar och din blogg över huvud taget. Kommer säkert på besök fler gånger. //Gisan