lördag 25 november 2017

Virkning för dummies

Då kör vi. Kommer att vara ganska detaljerad i mina försök att förenkla virkningens grunder och kommer även att visa ett stjärnmönster lite senare som jag fallit för. Kommentera gärna om det är något du inte förstår eller om jag har förklarat helt obegripligt så ska jag göra mitt bästa för att förtydliga 😃

I virkning finns ett antal förkortningar som är rätt bra på att hålla koll på.

LM = Luftmaskor

FM = Fastmaskor

HST = Halvstolpe

ST = Stolpar

SM =Smygmaska

Detta är de vanligaste maskorna. Kommer nu gå igenom de de olika maskorna och hur man gör dem.

Luftmaskor

Börja med att göra en startmaska. Ta garnet och lägg runt pekfingret med änden till vänster. Vira runt två varv. Du har nu tre "Öglor" runt pekfingret. Dra den mittersta öglan över den högra men inte hela vägen över fingret. Ta tag i den mittersta igen och dra över den högra hela vägen över fingret. Ta tag i den högra öglan och dra loss allt från fingret. Ta virknålen och och stoppa den i öglan du fått och dra åt. Du har nu din startmaska.






 Jag brukar hålla garnet så här. Över pekfingret under långfingret över ringfingret . Jag tycker det är bra att ha det såhär för man har lite mer sträckning på garnet.







Nu ska vi göra luftmaskor.
För virknålen under garnet du har på pekfingret. Haka om garnet (Omtag)
och dra igenom öglan du har på nålen






Fortsätt som beskrivningen ovan tills du har önskat antal luftmaskor








Fastmaskor
När du har gjort dina luftmaskor så ser du att de ser ut som små hjärtan. 
Första varvet man gör så sticker man ner virknålen i mitten av hjärtat, gör ett omtag och dra igenom hjärtat. Du har nu två maskor på virknålen. Gör ett omtag till och dra igenom båda öglorna. Voilá - du har nu gjort din första fastmaska Fortsätt hela varvet ut.












Vänd på arbetet så du har nålen till höger och arbetet går åt vänster.
(Försök göra varje maska lika "Hård". Det tar några gånger innan man hittar lagom hårdhet men ge inte upp!!!!!)















Nu gör vi ett varv till 

(Börja varje varv med en luftmaska för att få en rak kant på arbetet.)

Jag ska börja med att beskriva vad en maskbåge är.
Titta på arbetet uppifrån. På bilden nedan ser du att jag har stuckit genom virknålen underifrån och genom hjärtat. Den delen av öglan man har mot sig kallas främre maskbågen. Den delen man har ifrån sig är hör och häpna den bakre maskbågen.




Nu fortsätter vi virka

Stick virknålen i första fastmaskan efter luftmaskan , gör ett omtag och dra igenom hjärtat. Du har nu två maskor på nålen. Gör ett omtag till och dra igenom båda maskorna. Fortsätt likadant varvet ut.























Bra jobbat!!! 
Nu är det bara att träna på fastmaskorna så du får in tekniken. Glöm inte att börja varje varv med en luftmaska. Tänkte jag skulle göra ett tappert försök att lägga upp en video på youtube där man kan se alla steg i rörliga bilder. 


I nästa inlägg ska jag försöka beskriva hur man gör halvstolpar och stolpar.
Virka på så ses vi snart.

Ha det gorr!!