lördag 25 november 2017

När jag ändå är igång liksom....

Hoppas du hade nytta av förra inlägget och nu kan göra fastmaskor.
Nu ska jag förklara hur man gör stolpar.

Gör ett omtag om nålen stick sen igenom första (Alltså under båda maskbågarna) maskan precis som när man gör fastmaskor.




 Gör ett omtag och dra igenom, du har nu tre maskor på virknålen.





Gör nu ett omtag till och dra igenom två maskor så du har två maskor kvar på nålen.







Gör ytterligare ett omtag och dra igenom de sista två maskorna.
TADAAAA!!! En stolpe är gjord.







Såhär ser det ut när man gjort några i rad





Man kan sen utöka stolparna och göra både dubbelstolpe och trippelstolpe.

Dubbelstolpe

Börja med 2 omtag istället för ett - genom maskan - gör ett omtag - dra igenom - 1  omtag - dra igenom två maskor - ett omtag - dra igenom två - gör ett omtag och dra igenom de två sista.

Det är samma teknik om man gör trippelstolpe. Man gör bara 3 omtag först istället för 1 eller 2 och fortsätter sen dra igenom två maskor i taget tills man har 1 maska kvar på nålen.



Halvstolpar är egentligen samma princip som stolpar. Ser ut som ett mellanting mellan fastmaskor och stolpar.
Gör ett omtag - stick igenom båda maskbågarna - gör ett omtag och dra igenom - tre maskor på virknålen - gör ett omtag - dra igenom alla tre. Och vips så har du en halvstolpe




Tänkte att jag skulle tipsa om en sida som visar hur man gör en magisk ring. Det förekommer ofta i beskrivningar. Jag hade ett helvete att lära mig detta. En magisk ring gör verkligen skäl för sitt namn  för iallafall för mig var det ren magi hur fan folk gjorde, rena trolleriet, men till slut hittade jag en beskrivning som till och med jag fattade.
Den är så bra så jag länkar till den istället för att försöka beskriva det själv
Magisk ring

Lycka till med virkningen.
Ha det gott