torsdag 9 oktober 2008

Life is a rollercoaster

det är ett som är sant. De här veckorna på kursen har verkligen ställt till det i själen. Har mer än jag trodde i min ryggsäck. Det jobbigaste är att inse saker om sig själv. Saker man måste jobba med, saker som är nya och en del som ligger långt tillbaka.
Vi pratade om att välja glädjen idag. Att man kan stanna upp och tänka efter i en situation som man blir arg, irrriterad eller olustig av. Vad är skälet till att jag blir så här? Finns det något som blir bättre av att jag blir arg för en skitsak? Kan jag istället för att bli arg välja att inte bli det?
Svaret är JA. Det går men man behöver givetvis träna sig på det - det ska jag göra!
Försöka stanna upp och fundera över hur jag annars skulle kunna agera ist för med ilska eller irritation.
Det är mycket tankar som far runt i skallen. Vi har fått en avslappnings cd som hjälper till att kommaner i varv. Måste säga att den är jättebra, har provat sånt innan men aldrig varit nöjd med dem. Men denna är kanon, jag känner verkligen hur jag kommer ner i varv och kan slappna av. I stresshantering är detta A och O har jag fått lära mig

1. Återhämtning - att göra något för sig själv som gör att man mår bra.
2. Avlappning - gör sömnen bättre och stressen minskar, man får större marginaler.

Som vår Stresscoach säger, man måste sätta in energi oxå inte bara ta ut från energireserven, då tar energin slut, det är det återhämtningen går ut på. Att sätta in energi på sitt inre konto.

Huva det är mycket att tänka på..........
Ha en bra dag

2 kommentarer:

Marieiskogen sa...

Det där med energi ja...
När man inte gör nåt orkar man ingentig, när man flänger runt och gör saker hela tiden, då orkar man hur mycket som helst.
Ekvationen går liksom inte riktigt ihop känns det som??
Hursomhelst låter det som en mycket trevlig och tänkvärd kurs.

Ha det bra och lär dig mycket// Marie

Anette sa...

Ja du lilla syster, så är det.
Du har påbörjat din resa och det ska minsann bli intressant att följa den.
kram