måndag 22 september 2008

Skicka vidare

......eller pay it forward som de säger over there.
Det är oxå en film. En helt fantastisk film. En film med verklig kärlek, värme ödmjukhet och fruktansvärd sorg. Jag grät floder men jag rekommenderar den varmt.
Den handlar om att skicka vidare en verklig tjänst som man fått av en främling.
De får hjälp från oväntat håll när de verkligen behöver det, men de får inte säga tack istället ska de skicka vidare "hjälpen" till 3 okända personer. I centrum av handlingen står en 13 årig pojke och hans mamma. Pojken får i uppgift i skolan att komma på något han skulle kunna göra för att förändra värden och han kommer på "Skicka Vidare".
Mer tänker jag inte avslöja. Jag kan bara säga SE DEN.

Jag har funderat idag på hur ofta man gör det, hjälper en okänd människa. Det är inte ofta.
Varför? är vi så fokuserade på oss själva och värnar vi så mycket om det som är vårt så vi inte ser andra människors nöd. Ser vi inte när andra behöver hjälp?
Beror det på feghet, eller vad är anledningen. Jag kan visst förstå när man mår dåligt och inte har kraften att se andra människor, för man har nog av sitt eget elände. Men när vi mår bra då, och har ett fungerande liv, både hemma och på jobbet.
Jag menar inte att alla ska kasta sig in i hjälporganisationer och åka till afrika för att lindra svälten. Det räcker med det lilla. Hjälp en tant över gatan, hjälp en småbarnsmamma bära ut påsar till bilen o.s.v. Det kan ju inte vara så svårt. Så varför gör vi inte det då???


--------------------------------------------------------------

Veckans barn-säger-som-värmer-mammahjärtat, och barn-ställer-frågor-som-gör-mamma-ställd.

Jag och min store pojke:

- Jag älskar dig mitt hjärta!!
- oh mamma, det känns så skönt i hela kroppen när du säger så, jag blir så glad så jag nästan börjar gråta!!!!!

Nu hör det ju till saken att jag säger det ofta till dem, men det kändes så skönt att han hör mig när jag säger det

Min yngste sitter och spelar datorspel och frågar:

- Mamma vad betyder sexuellt???? (han e 6 år)

Kan säga att det inte är en fråga jag väntat på precis.

Ha det gott alla
Kramiz

3 kommentarer:

Anette sa...

Jag kan bara hålla med om att det är en superbra film. Tårarna sprutar men herregud vad den är sevärd.

Vad svarade du på lille J's fråga då?

Sarah sa...

Den filmen är så sorglig. Jag grääääät när jag såg den

Anonym sa...

Jag har inte sett den.
Men visst. vi hjälper varandra lite lite. Dock har jag upptäckt en otrolig välvilja hos folk nu när man har det lite mer hektiskt än vanligt. Snälla personer finns det också.

Och ja.. jag vill veta vad du svarade :-)