onsdag 17 september 2008

Käftsmäll och utmaning

Jag börjar med med det lite lättsammare nämligen en liten utmaning som jag fått av HemmaHos

Fem saker i min frys:
Laxfile, fläskfärs, korv, blandfärs, grönsaker


Fem saker i min garderob:
Den lilla svarta, Jeans, Toppar, Myskläder, kjolar


Fem saker i min bil:
Barnstol, Parkeringslappar, Plastpåse, Handduk, extra barnkläder


Fem saker i min handväska:
Nagelfil, ett halsband (öhhh), halstabletter, Tops (öhhh igen), penna


Sen passar jag vidare den till
Sarah
Johannapanna
Gisan


Jaha det var det enkla, då till det svåra.
Käftsmällen, eller om man så vill en rak höger rakt i solar plexus.

Vi hade en kvinna i Tisdags som pratade om stress och stresshantering. Vi fick bla läsa en artikel om just stress. Där fanns en lista med saker man kan uppleva om man är stressad..Jag ska kanske tala om att jag inbillade mig i min kära lilla kompis hjärnan att jag mår bra. Jag e inte stressad och jag kan fixa saker nu, mentalt menar jag.

Visst har jag haft mina dippar men det har bara varat några dagar tack och lov. Men när jag bockat för mer än hälften av grejerna på listan så insåg jag till min stora förskräckelse att jag har nästan allt kvar. Det var jobbigt!
Det skar i hjärtat. Jag fick en ångestattack.
Det gick ju plötsligt upp för mig att det jag trodde om mig själv bara var ljug.
Den insikten är den jobbigaste jag har fått.
Jaha tänkte jag.................vad FAAAN ska jag göra nu då???????????????????

Jag började fundera på det och ställde mig själv frågan om jag har mörkat sanningen för mig själv för att "tillfredställa" alla andra, för att det är såååå jobbigt med alla frågor alla uttryck för sympati som till slut bara känns som plattityder. Folk frågar för att det ska så vara.
Som väl är ska vi ha henne, "stresskvinnan", på fredag oxå, och tisdag och fredag i nästa vecka, och sen varje tisdag......
Av henne ska vi få tips, råd och vertyg för att kunna läka oss själva, med deras hjälp naturligtvis.
Och det behövs. Men jag känner ändå att såhär kan jag inte ha det. Nu får det faktiskt räcka!!
Jag måste ju ta tag i mig, det är det inte någon annan som kan göra åt en, och jag måste sluta ljuga för mig själv . Ska ta tag i det nu!!!!!

Har funderat på att börja plugga.
Men det är bara en tanke i gryningsstadiet. Kanske blir det till fullt dagsljus eller far det förbi så snabbt att det bara slutar i en solnedgång, men det var en trevlig tanke iallafall.

Vill säga tack för alla fina kommentarer om mitt senaste inlägg. Det känns bra att det finns några som är "engagerade" i det man skriver. Det ger tröst och värme..............
TACK!!!!!

Kramizzzz

4 kommentarer:

Anette sa...

det tar ju lite tid dessutom innan mna inser vissa saker....och först då hör man det som andra har sagt...

Det kan vara smärtsamt med insikt men det är inte förrän man är där som man faktiskt inser att det behövs.
Kram på dig själv

Gisan sa...

Åh jag riktigt kände smällen du fick när du beskrev det. Det är lätt att lura sig själv, men det går inte hur länge som helst. Skönt att ni ska ha henne om och om igen. Lycka till! Kramar...

Anonym sa...

oj. Jag ser nu att jag faktiskt inte _läst_ ditt förra inlägg. jag svarade på vem jag var och sen skrev jag inte så mycket mer.
Det är jobbigt att rannsaka sig själv och ännu jobbigare när man inser saker som man inte trodde. Jätteskönt att ni träffar henne igen och igen så du kommer framåt: Du lär hitta dig själv, det kommer att gå bra.
kram!!

Sarah sa...

Stress och ångest och låg självkänsla är vidirgt, hemskt, förödande.

Bra att ni jkan få råd av stresskvinnan :)Det är inte hlt lätt att ändra allt själv...